söndag 31 augusti 2008

Dop vs namngivning

har i helgen varit på dop. Oles systerdotter, Svala, fick sitt namn i Bara kyrka. Både svägerska Lisa och svärmor Jeanette var övertygade om att jag redan hade planerat för om vårt barn ska döpas eller ej...men nej det har jag inte hunnit tänka på överhuvudtaget.

Igår däremot så blev jag nog övertygad om att ska vi ens ha något jippo kring vårt blivande barns namn så blir det nog inte dop, utan snarare namngivning likt de som Maja och Kajsa haft eller lilla Vilma. Enkelt och trevligt med en bekräftelse på vad barnet kommer att få för namn.

Jag är själv döpt och konfirmerad och känner väl egentligen att själva dopceremonin är väldigt fin likaså en del psalmer, men inte allt snacket och bönerna. Känner inte igen mig i något av det som sägs och vet inte om det är något som jag vill "pracka" på mitt barn. Väljer mitt barn senare i livet att ha en kristen tro kan h*n ju döpas innan konfirmationen.

Oavsett var Lina, Oles syster, väldigt vacker och lilla Svala fantastiskt söt och dessutom tyst under hela ceremonin tillskillnad mot überkristna Johannes och hans familj!

Inga kommentarer: