tisdag 15 april 2008

Vecka 6

Ringde till barnmorskan nu på lunchen, jag får ju passa på då för annars hör ju alla på företaget vad jag snackar om. Hon sa att det troligtvis inte var någon fara och att jag inte skulle bekymra mig. Skulle jag få väldigt ont och blöda mycket jag då är det, trist men sant, troligtvis så att jag fått missfall....men nu ska vi inte tänka i de banorna. När jag ändå hade henne på tråden så bokade vi in en tid hos henne bara en vecka efter mitt besök hos gynekologen. Barnmorskan, Christina, skulle nämligen vara borta en del i slutet av maj, så hon och jag ska träffas redan den 14/5. Ohhh det ska bli kul, jag ser verkligen fram emot att få "lära" mig mer och få bekräftat att allt står bra till.

Nu är jag alltså i vecka 6, och sjukvårdsrådgivningen skriver så här:

Vecka 6

Nu har mensen dragit två veckor över tiden och de flesta vet att de är gravida. Brösten är spända och man kan må illa. Det är också vanligt att man är väldigt trött och många behöver gå hem och sova efter jobbet varje dag. Allt detta är normalt. Det är kroppens sätt att tala om att man ska bli mamma. Nu finns det all anledning att avstå både från att röka och dricka alkohol eftersom det påverkar fostret. Rökning ökar risken för missfall och barn till rökare riskerar att födas med lägre födelsevikt. Det påverkar även risken för barnet att dö i plötslig spädbarnsdöd. Alkohol påverkar utvecklingen av fostrets hjärna och nervsystem. Det är inte klarlagt vilken mängd alkohol ett foster tål eftersom varje foster är unikt. Därför rekommenderas alla gravida kvinnor att helt avstå från alkohol.

Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inget vatten att tala om. Fostrets hjärta finns och slår. Fostret har ännu inte fått några armar eller ben men det finns en antydan till var armarna kommer att sitta. Det finns också anlag till hjärna, ögon och öron och förstadier till de inre organen som lungor och lever. /Mamma Cissi

Inga kommentarer: