tisdag 7 oktober 2008

Linea negra


Ole undrade om jag hade haft tight åtsittande byxor igår eftersom jag hade en rand på magen, men nej det hade jag inte. Efter en snabb konsultation med spegeln kunde vi konstatera att jag har en rand från blygdbenet upp till naveln ungefär kanske t o m lite ovanför. Ovetandes som jag är började jag söka på nätet och hittade följande:

"En mörk rand, linea negra, uppträder ofta mitt på buken från naveln och neråt där den raka bukmuskeln tänjs ut för att ge plats åt livmodern. Linjen kan dock också gå vertikalt över magen. När denna uppkommer är lite olika från person till person. Vissa får den tidigt i graviditeten redan i vecka 20 medan andra får den så sent som några veckor innan förlossning. Vissa kvinnor får ingen rand alls. Den mörka strimman kan finnas kvar en tid efter förlossningen men bleknar gradvis bort och försvinner."

Enligt skrock så sägs det att om linjen går över naveln blir det en pojke och går linjen bara upp till naveln blir det en flicka, men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Tittar men i gravidforum på nätet, där man helt otroligt kan hitta hur långa "trådar" som helst där folk skriver in och berättar om sin rand (varför?) så finns det de som har haft lång rand och ändå fått flickor, de som har haft kort rand som fått pojkar etc etc. Känner att jag inte baserar min nyfikenhet på en pigment rand!

Nåväl, så här såg jag ut i söndags, tjock och grann?

2 kommentarer:

Ulliss sa...

Hej Tjockis!
Visst e det mysigt att vara gravid!
Jag hade ingen Linea negra någon av gångerna så det blir ingen hjälpstatestik ang flick/pojke här!
Men jag tror du bär en gosse i magen!
Kram Ulliss

Katja sa...

Haha då är jag skenis då :) Det är sexigt xD Not.. Grattis till bebben i magen!!