lördag 17 maj 2008

på väg in i 10

Tjenna hej
igår skrevs vi in hos barnmorskan. Som jag skrivit tidigare så var det inte min ordinarie barnmorska utan en vikarie. En äldre dam som nog hoppade in trots att hon gått i pension. Jag trivs verkligen med gamla damer, jag känner mig mer bekväm att prata krämpor, mens, flytningar och annat najsigt med en äldre dam än med en jämnårig.

Hennes inställning till graviditeten, när hon dessutom hörde att jag (än så länge) mådde oförskämt bra, var att bara leva på som vanligt. I princip behövde jag inte tänka på något speciellt förutom det klassiska att inte röka, dricka och äta vissa livsmedel. Beträffande träning så sa hon att jag skulle köra på som vanligt och framför allt nu i början kunde jag hålla på med vad som helst. När jag gått halva tiden så kanske jag skulle ta och undvika hopp och annan tung belastning för magen! Jäkligt härlig tant som avrådde mig från att söka upp "sanningen" på nätets alla gravidsidor och bara lyssna på mig själv och inte ta åt mig av alla goda råd som troligtvis kommer att hagla in från diverse olika håll. En graviditet är ju oftast oerhört individuell så det som funkar för en kvinna funkar inte för en annan.

Urinprov och blodprov lämnades för kontroll för hepatit, klamydia, HIV och syfilis. Mitt blodtryck var bra och jag hade bra HB värde! (tror jag det heter)

Jag tycker ju själv att det börjar synas nu, men vet man inte om att jag ska ha barn så kanske man inte reflekterar....vad vet jag. I nästa vecka ska jag berätta nyheten på jobbet. Undrar hur gubbarna där kommer att reagera. Troligtvis kommer de innerst inne att vara glada för min skull men framför allt kommer de att se en massa bök och jobb med att hitta vikarie etc . Men sådant är livet, det kan inte komma som en överraskning för dem att jag snart trettio år, nygift skaffar barn. Vi har även börjat allt mer att fundera på hur vi ska göra med föräldraledighet. Personligen så vill jag verkligen vara hemma så mycket som möjligt. Lika skoltrött som jag var när jag slutade på universitetet i Lund lika jobbtrött är jag för närvarande! Eftersom jag och Ole för tillfället i alla fall har mer eller mindre lika inkomst kommer vi att försöka dela föräldraledigheten mer eller mindre 50%-50%. Jag tycker det är oerhört viktigt att mitt blivande barn får en stark relation till sin pappa tidigt i livet. I slutet av månaden ska vi på infoträtt på försäkringskassan där vi hoppas på att bli lite klokare på alla de regler som gäller för föräldraledighet. Vi kommer att satsa på att sätta vårt barn på dagis efter han eller hon fyllt 1,5 gärna 2 år - även om följden är att vi under dessa år kommer att få leva lite magert jämfört med hur vi fläskar på för tillfället. Stora sparkampanjen drar igång fr o m nästa månad så att vi har lite kapital att ta av när väl bebisen är född.

Är fortfarande helt övertygad om att jag inte vill ta reda på kön, men.... första rutin ultraljudet är ca i vecka 18 och då får vi se hur vi känner då. Däremot har vissa namn börjat växa till sig och sått ett litet frö hos oss. Men jag avslöjar dem inte än!!

Mamma Cissi

Inga kommentarer: