torsdag 8 maj 2008

en julklapp

vaknade imorse och kände mig väldigt nervös....idag var det ju dags för första besöket hos gynekologen för att få bekräftat svart på vitt att vi faktiskt ska ha barn!I god tid tog jag mig till gynmottagningen på Lorensborg. Har valt att fortsätta gå hos min gynekolog och barnmorska som jag gått till de senaste 8 åren, det är en privat mottagning och skiljer sig därmed lite från om jag hade gått till MVC.

Ett vaginalt ultraljud genomfördes och mycket riktigt var där en liten krabat, med betoning på liten, 15,9 mm dvs ett körsbär inte ens en jordgubbe som Ole skrev i inlägget innan. Vi hade räknat fel med 5 dagar och beräknat förlossningsdatum är satt till den 19/12 vi får oss alltså en julklapp i förskott!! Resten av familjen fyller ju också år kring jul så det blir ju toppen att ha allt samlat då!!!

Nu väntar besök hos barnmorskan på onsdag i nästa vecka, då följer Ole med och därefter kommer vi att göra ett sk Nupp-test där man kan se risken för att ens barn har en kromosomförändring. Nupptestet kan med 75% säkerhet se ifall det finns några kromosomförändringar hos fostret och på så vis kan man utesluta ev Downs syndrom. Jag vill inte låta känslokall och i denna fråga går nog åsikterna isär hos många blivande föräldrar, men jag och Ole är eniga om att vi i den mån det går vill ha ett "friskt" barn..... men därom tvista de lärde. Det testet gör man i vecka 11-14 så alltså i slutet på maj för min del!!

Annars verkade allt vara bra och trots att det bara är en miniliten grej som ligger i min mage så kunde man se hjärtat slå!! Helt fantastiskt!!

Vi hade som sagt räknat lite fel så just nu är jag i slutet av vecka 8, på lördag går jag in ivecka 9 så jag låter texten om vecka 9 ligga kvar

världens bästa dag!!
kram mamma Cissi

1 kommentar:

Lisa Formare sa...

Grattis!
Är det det ljusa i det svarta eller det svarta i det ljusa?
Antar att det är den lilla krabaten (det ljusa i det svarta).