tisdag 25 november 2008

Tygblöjor - kan det vara något?

Har precis kommit hem från Ica Maxi dit jag cyklade i vinterkylan och inhandlade lite förnödenheter till vårt totallänsade kylskåp. Framme vid kassorna är även barnavdelningen där jag slog en lov för att kolla in alla grejer som jag ännu så länge har noll koll men troligtvis om bara några veckor kommer att ha stenkoll på.

Tvättlappar - vilket märke ska man ha? är det nått som är bättre än något annat?
Babyolja - har vi fått rekommenderat att inhandla, vad använder man det till?
Nappar - ska man väl enligt rekommendation vänta lite med men när det väl är dags, vilken storlek ska man ha, vilken form etc det finns ju tusen att välja mellan.
Amningskupor/inlägg - engångsvarianter finns det ett gäng att välja mellan, men vilka är bäst?

och så då det här med blöjor. Fick höra att man får en liten uppsättning blöjor på sjukhuset men att man sedan, så klart, skall inhandla själv. Har aldrig i hela mitt liv bytt en blöja, inte ens på minirossos-kusiner det senaste halvåret. Jag är enormt äcklad av bajs (kiss stör mig inte lika mycket) och är ärligt talat lite nojjig över hur jag ska hantera hela blöjsituationen. Alla säger att jag kommer att vänja mig, och det kommer jag säkert, men det är inget jag ser fram emot.

Har funderat, dock ej bestämt mig, på det här med tygblöjor. Tre, enligt mig, stora fördelar med tygblöjor är att man 1. sparar pengar, 2. tänker på miljön och 3. i många fall får ett blöjfritt barn tidigare än om man använder engångsblöjor. Jag kan ibland bli lite störd på barn som är över 3 år gamla som fortfarande använder blöja...fast det kanske är normalt? Får jag välja så ska mitt barn bli blöjfritt så fort som möjligt. Däremot har jag inte riktigt förstått hur det här med tygblöjor fungerar. Trots att jag varit inne på diverse tygblöjehemsidor så är vissa förklaringar rena grekiskan för mig. Allra helst skulle jag vilja prata med någon som faktiskt använder tygblöjor som skulle kunna visa mig hur det fungerar och först därefter hade jag kunnat avgöra vad jag vill satsa på.

fast känner jag mig själv rätt så blir det engångsblöjor...men tanken är god i alla fall.

2 kommentarer:

Malin sa...

Nu lamnar jag internet etern igen i ett par veckor, men jag har mobilen pa om-i-fall-att Minirosso ankommer innan EAT... kram M

Magnus sa...

Klart att ni skall ha tygblöjor, själv hade vi tygblöjor till både Alvin & Adina och det fungerade utmärkt. Dessutom bor ni i lägenhet så dyra vatten och elräkningar slipper ni eftersom det ingår i hyran.
Gå in på Ullrike i Lund, dom är hur hjälpsamma som helst och kommer med många tips som underlättar det hela.

Tack för senast förresten, det var trevligt att se er fastän att det var kort.